Lengte: 25 km Zwaarte Parcours:     Hoogteverschil:
Hoogtemeters: 709 Techn. moeilijkheid:  Bewegwijzering:
Gereden: augustus 2019

Een mooie route tussen Villes-sur-Auzon en Flassan staat vandaag op het programma. Vanaf de camping ga ik bij de rotonde rechts en pak in de weilanden het onverharde pad naar het bos. De plek ken ik van een eerdere route en ik kom weer uit bij de prachtige okerkleurige rotsformatie. Het bos wat hierachter ligt is een groot doolhof van vele paden over mul okerkleurig zand. Een eerdere poging deze vakantie om een route door dit bos te rijden is mislukt en na een hopeloos partij zoeken en navigeren heb ik na 2 uur (!) met vele moeite een uitgang gevonden. In dit soort grappen heb ik vandaag geen zin en ik volg met goede moed het lijntje op mijn GPS. Het mulle zand is een feest om te fietsen en ik glijd echt alle kanten op. Eenmaal uit het bos rijd ik langs enkele wijnranken en weilanden verder tot ik op een breed onverhard pad uitkom. Ik besluit om handmatig terug te navigeren richting het punt waar ik ben begonnen. En eigenlijk sis dat heel eenvoudig: sla rechts en blijf rechtdoor fietsen.

Op het onverharde pad waar je uitkomt sla je links. Ik herken dit pad van mijn eerste fietstocht hier. Dit mooie onverharde pad slingert zich langs lavendel en wijnvelden, door bossen en her en der nog een okerkleurig pad. Na een lang gravelpad duiken we de bossen weer in en moet je links af. In tegenstelling tot mijn eerste keer, moet ik nu wel het smalle pad direct rechts in de bossen in. Dit smalle stuk singletrack door het dichte bos is mooi om te rijden. Wanneer je het bos uitrijd, kom je op de verharde weg uit. Steek links over en rijd tussen de kersenbomen door en sla aan het einde rechts. Dit kleine stukje door het bos, komt uit bij een weiland met wijnranken. Houd links en en fiets een stukje verderop tussen de wijnranken door naar beneden. Je passeert hier een typisch oud Frans huis. De bewoners, een oude man en vrouw zijn overigens erg vriendelijk.

foto08
foto17
foto18
foto19

Eenmaal beneden steek je de weg over en sla je links af. Je rijdt nu tussen de vele kersenbomen en wijnranken door richting Flassan. Vlak voor Flassan pak je het tweede smalle onverharde pad naar rechts, de bossen in. De komende kilometers fiets je over dit smalle en onverharde pad omhoog. Het is niet technisch maar op sommige stukken wel stijl en lastig te fietsen. Naarmate je hoger komt wordt dit ook erger. Het is een weinig gebruikt pad, gezien de niet aanwezige bandensporen. Wild kom ik niet tegen, op een onderkaak van een dood everzwijn na. Het laatste stukje naar de weg is wat kruip en sluip door. Omdat deze klim al zwaar genoeg was en veel tijd heeft gekost, besluit ik om via de weg naar Flassan af te dalen.

Het laatste stukje naar Flassan pak ik een onverharde weg en kom zo naast de municipal camping in Flassan uit. Je slaat nu links af, rijd het dorp uit en komt weer uit bij het pad waar je eerder omhoog bent gegaan. Neem nu het volgende grote brede pad links. Na een klein stukje klimmen pak je gelijk het eerste pad naar rechts. De wandelbordjes geven hier ook de weg naar Villes-sur-Auzon aan, en dat betekend nog 5km onverhard feest. De afdaling is een constant breed onverhard pad. Je passeert een lading wijnranken die afgeschermd zijn met hoge hekken en komt dan op een kruising. Ga hier links en pak direct verderop de eerste weg weer rechts. Een lange en mooie afdaling volgt en eenmaal beneden en ga je bij de kruising naar rechts. Je doorkruist een veld met wijnranken en klimt iets verderop het bos weer in. Na een pittig klimmetje is het tijd voor een laatste afdaling. Het onverharde pad is ook hier weer bezaaid met veel losse stenen en hier omhoog klimmen zou ik niet aanraden.

De laatste kilometers over dit pad jaag ik mijn cartonnen MTB op hoge snelheid naar beneden. Aan het einde van dit onverharde pad hang ik volop on de ankers om daarna direct links af te slaan. Via de eerste woningen die je passeert kom je uiteindelijk achter de grote kerk van Ville-sur-Auzon het dorp weer binnen. Vanaf de kerk is het nog een klein stukje terug naar de camping.

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.