Lengte: 40 km Zwaarte Parcours:     Hoogteverschil:
Hoogtemeters: 828 Techn. moeilijkheid:  Bewegwijzering:
Gereden: augustus 2019

Omdat er rond Villes-sur-auzon niet heel veel Mountainbike routes zijn, heb ik er zelf ook 1 uitgepijld met een meer dan verassend resultaat. M.b.v. Garmin Basecamp en Google maps kom ik uiteindelijk op deze route, die er vanuit de lucht en op de PC heel mooi uitzag. De praktijk is nog mooier!

Vanaf de camping in Villes-sur-Auzon vertrek ik in alle vroegte om mijn eigen route te rijden. Bij de eerste weg ga je rechts en klimt hierdoor het dorp langzaam uit. Houd bij de kruising rechts aan en steek direct over naar het onverharde pad aan de overkant. Dit onverharde pad zet gelijk de toon voor een groot deel van deze route. Met stijgingspercentages tussen de 6 en 11% klim je over een ruig wandelpad met veel losse stenen omhoog. Het is een stevige maar mooie klim die uitkomt bij een t-splitsing. Sla links af naar de doorgaande weg op en volg iets verderop rechts het onverharde pad wat paralel loopt aan de onverharde weg. Je volgt het pad tot je weer bij de doorgaande weg komt. Steek de weg over en houd rechts aan.

foto01
foto05
foto06
foto07

Het onverharde pad gaat over in asfalt en ik blijf dit al klimmend volgen tot ik in het gehucht La Lauze kom. Vanaf La Lauze wordt het brede pad weer onverhard en licht dalend fiets je een stuk door het fantastische Gorge du Nesque. De weg maakt een driesprong en waar ik rechtdoor moet staat een hek en zie ik tevens een mooie uitdaging opdoemen. Ik check Google Maps of het allemaal klopt, maar ik zit helemaal juist. Dit is mijn gekozen pad. Het eerste deel is niet te fietsen. Stijgingspercentages van dik 14% en een ruige ondergrond maken dit onmogelijk. Ik heb geen zin om op te geven en duw mijn MTB langzaamaan omhoog. Op enkele stukken is fietsen wel mogelijk, maar ook daar heb je stijgingspercentages van 8 tot 10%. De hele klim is 1km lang en pas na de scherpe bocht naar links wordt het beter te fietsen. Achteraf had ik toch het andere pad moeten nemen, wat langs het veld met zonnepanelen loopt. Maar goed, een beetje uitdaging is niet verkeerd.

Bij de kruising staan we op Les Peyrards op 596m en je moet hier rechts. Fout rijden is vanaf nu onmogelijk want het enige pad dat er is, daar rijd je op. Dit brede onverharde pad is zwaar om te fietsen. De komende 2km is een constante klim op op dik 700m uit te komen. De weg ligt bezaaid met heel, heel veel losse grote stenen en het is erg lastig fietsen. De omgeving is constant hetzelfde: links en rechts bomen en voor de rest niets. Heel af en toe duikt de Mont Ventoux even voor je op. Wanneer je op 700m hoogte zit is het klimmen afgelopen. En dat is fijn, want je kunt nu lekker doortrappen naar de doorgaande weg. Het uitzicht op de Mont Ventoux wordt overigens steeds mooier!

Na het oversteken van de weg houd je links aan en pakt daarna direct het grote onverharde pad naar rechts. Een groot hek blokkeert de doorgaande weg, maar er hangen nergens verbodsbordjes en het is een officiële wandelroute dus gewoon doorrijden. Je rijd nu in het 'forêt communale de Mormoiron'. Een prachtig natuurgebied met natuurlijk op de achtergrond de Mont Ventoux. Je volgt dit pad voor 1km en gaat dan, met nog even 1 laatste klim, haaks naar links. Het brede pad wordt nu een lange rechte afdaling van ruim 4,5km lang. Een heerlijke lange onverharde afdaling waar je lekker op snelheid kunt rijden. Eenmaal beneden sla je bij de kruising links af om zo even later via de doorgaande weg weer in Villes-sur-Auzon uit te komen. Andere optie is, zoals ik heb gedaan, is rechts af slaan en via Flassan naar Bedoin rijden en daarna terug naar de camping. Bedoin moet je namelijk ook op de MTB een keer gezien hebben natuurlijk.

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.