Lengte: 36,6 km
Hoogtemeters: 242
Gereden: Augustus 2022

Mijn eerste MTB-route in dit gebied start ik vol goede moed, maar heb nog geen goed idee wat mij nu daadwerkelijk te wachten staat. Ik trap vroeg in de ochtend weg van camping La Cote Sauvage en pak direct na de poort het pad naar rechts. Ik duik hier het bos in en rijd over een breed zandpad, welke bezaaid ligt met dennennaalden, middels een klein klimmetje richting de doorgaande weg; de D25. So far so good. Bij het oversteken van de D25 vervolg ik 200 meter verderop mijn GPS track door de bossen en wordt meteen geconfronteerd met mijn grootste vijand deze vakantie: mul zand. Middels een grote lus door het bos ploeter ik mij een weg door dit mulle zand. Het is zoeken naar grip, door o.a. zo dicht mogelijk langs de kant van het pad proberen te fietsen. Ik kom weer uit bij de D25 en rijd paralel daaraan door het mulle zand verder.

Ik sla links af en rijd verder richting het noord-oosten Ik volg trouw mijn GPS-track die mij over deze wandel en ruiterpaden leidt. Vooraf, bij het samenstellen van deze route, heb ik keurig via Google Maps de route verkend. Niet wetende dat mul zand mijn mountainbike ervaring behoorlijk op de proef zou stellen. Enfin, ik kom uiteindelijk uit op een stuk fietspad en prober, tegen beter weten in, verderop nog een keer het ruiterpad. Het mulle zand was hier nog erger en half lopend en fietsend kom ik weer uit op het fietspad. Ik besluit om het fietspad maar te volgen tot en met de rotonde, want het mulle zand sloopt je.

Ik steek de rotonde recht over en neem aan de andere kant van de weg links het fietspad door het bos. Ik rijd zo ten oosten van Les Mathes over het fietspad richting de D141. Na het oversteken gaat de weg licht klimmend verder. Bij de boerderij sla ik links af en rijd over een mooi breed onverhard pad door de landerijen verder. Er worden hier bizar veel zonnebloemen geteeld, maar omdat we al wat later in het seizoen zitten zie ik helaas alleen nog maar hangende uitgebloeide koppen in de vele velden om mij heen. De velden met hun zonnebloemen, grote balen hooi en een glooiend landschap doen mij denken aan Duitsland.

De MTB-route brengt mij naar het dorp Avert. Hier rijd ik via de D141 door het dorp, sla bij de stoplichten links af en rijd via het marktpleintje en enkele smalle straten naar het einde van het dorp. Direct buiten het dorp Avert neem ik rechts het zandpad door het weiland. Uiteindelijk kom je uit op de D268 en rijd je via de doorgaande weg richting de noordkant van Les Mathes. Ik sla na de eerste grote camping rechts af en pak na ongeveer 2 kilometer het zandpad rechts de bossen in.

Omdat ik mijn geplande MTB-route iets te veel verdacht van mul zand, ga ik mijn eigen gang en navigeer naar hartelust door het bos. Ik ontdek de brede brandpaden die de diverse delen van het bos scheiden ten tijden van brand. Deze paden zijn breed, onverhard (gravel) en lopen stevig glooiend door dit gebied. Ik navigeer over deze gravelpaden richting de kust en navigeer over een aantal prachtige zandpaden verder door het bos. Een stuk verderop in het bos heb ik mijn meest memorabele ontmoeting met 2 Franse boeren / jagers ooit.

De twee beste mannen nemen met hun Suzuki 4x4 het hele pad in beslag. Ik kan niet anders dan even afstappen. Aan hun auto hangt een aanhanger met heel veel mais. De twee oude heren spreken gelukkig geen woord Engels, en ik heb geen mobiel bereik dus Google Translate gaat het ook niet worden, kortom feest. De twee beweren vrij boos dat ik hier niet mag fietsen vanwege o.a. brandgevaar. Het is hartje zomer en bloedheet, maar niks geen brandgevaar. Ik moet omdraaien en via de brandpaden terug naar de hoodweg. Maar ik heb deze sluwerikken wel door. Deze twee luie jagers zijn voerplekken aan het maken in het bos, zodat de zwijnen, herten etc. wennen dat daar steeds voer ligt. In het jachtseizoen is het dan simpelweg prijsschieten. Ik maak ze duidelijk dat het onzin is en confronteer ze met hun voerplannen; en dat alles in steenkolen Frans. Ik wacht hun reactie niet verder af, stap op mijn MTB en wens ze al rijdend nog een fijne dag en vervolg gewoon mijn weg door het bos.

De paden richting het strand zijn prima te rijden, maar ik maak een navigatiefout en sta in het mulste zand wat je maar kunt bedenken. Al duwend ploeter ik in de volle zon de MTB over het mulle strandpad richting en langs het zandstrand. Iets verderop kan ik gelukkig weer rechts afslaan om zo weer op een fatsoenlijk te rijden bospad zuidelijk af te dalen. Ik kom ook hier weer uit op een breed brandpad en knal die op volle snelheid richting het zuiden af. Omdat ik inmiddels vlak bij de D25 ben sla ik links af en vervolg de laatste kilometers terug naar de camping via deze mooie doorgaande weg.

Zwaarte Parcours:     Hoogteverschil:
Techn. moeilijkheid:  Bewegwijzering:

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.