Lengte: 26,9 km Zwaarte Parcours:     Hoogteverschil:
Hoogtemeters: 683 Techn. moeilijkheid:  Bewegwijzering:
Gereden: Augusts 2018

Vanuit Dieulefit wordt de gehele vakantie al mijn aandacht getrokken door enkele grote antennes die boven op de berg uitsteken. Via Google maps ga ik op zoek naar mogelijkheden om daarboven te komen. Al snel blijkt dat er enkele wandelpaden maar ook een breed kiezelpad naar boven gaat. Die avond leg ik het idee voor aan de bevriende Fransman waarmee ik deze vakantie veel heb gefietst en we zijn het er direct over eens, dat gaan we proberen.

De volgende ochtend dalen we af naar Dieulefit en nemen bij de rotonde gelijk de eerste afslag rechts. We volgen hier de bordjes naar camping Huttopia. De weg naar Huttopia bestaat uit een korte maar stevige klim. We rijden over de camping van Huttopia en blijven op de T-splitsing bij de eerste wandelbordjes staan om te bepalen waar we heen gaan.

Er gaan twee mogelijke routes omhoog: Dans la combe (door de vallei) en Dans la Montagne (door de bergen). Wij kiezen voor de tweede optie en volgen hier het brede kiezelpad omhoog. Later zal blijken, dat de andere weg ook niet geschikt is voor MTBers. Het brede kiezelpad wat wij volgen slingert door de naaldbossen omhoog. Onderweg hebben we her en der een prachtig uitzicht op Dieulefit. Ook passeren we enorme hoeveelheden dennenappels, zoveel heb ik er nog nooit tegelijk gezien.

De weg omhoog is kort maar zeer stijl. Het is een constante klim met stijgingspercentages van minimaal 8% en maximaal 12% en dat over een afstand van maar 6km. Bikkelen dus! Wanneer je op ongeveer 900m hoogte zit, rijd je de naaldbossen uit en nader je een soort alm. Maar hier staat geen vee, er groeit hier alleen maar Lavendel. De paarse bloemetjes en het mooie uitzicht op de bergen maakt het een prachtig plaatje.

foto1
foto9c
foto9d
foto9e

Het zwaarste deel van de klim is nu geweest. De weg klimt nog licht omhoog en na een kilometer komen we uit bij een splitsing van de wandelwegen. We kunnen rechtdoor naar de antennes of rechts, het bos in, naar Chapelle Saint Maurice. We besluiten eerst de Chapelle eens te bezoeken en duiken het bos in. Na een korte klim zien we de Chapelle opdoemen. Eenmaal boven weten we niet wat we zien.

De Chapelle blijkt op de rand van de afgrond gebouwd te zijn en we hebben vanaf hier een waanzinnig uitzicht over de gehele vallei. We kunnen zeer ver kijken en zien o.a. Crest, maar ook de kerncentrale van Montelimar, de Ardèche en zelfs nog verder. We genieten van het uitzicht, maken de nodige foto’s en besluiten om naar ons uiteindelijke doel te rijden: de antennes. Het uitzicht bij de antennes is minder spectaculair dan bij de Chapelle, maar toch zijn we blij dat we er heen gefietst zijn. Het doel is immers bereikt!

De weg terug naar Dieulefit is 1 lange afdaling. Tijdens het afdalen is het wel opletten. In de weg zitten vele afwateringsgoten. Vele van deze ondiepe geulen zijn voor de MTB wat te kort en je kunt er een lelijke schuiver door maken. Wij halen het weer heelhuids beneden en rijden via dezelfde weg weer terug naar Dieulefit. Vanaf hier rest ons nog 1 laatste inspanning: de 3km lange klim terug naar de camping.

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.