Het is al warm als ik om 8 uur 's ochtends op de Mountainbike stap. We zijn net 2 dagen op Corsica en ik grijp deze vrije dag aan om een rondje te gaan fietsen. Vanaf de camping uCazone fiets ik naar het centrum van Ghisonaccia. Bij de rotonde naar links en vervolgens iets verderop de 2e weg naar rechts. In de verte hoor ik diverse brandweerwagens met sirene rijden. Het lijkt dat ze mijn kant op komen, maar even later hoor ik ze niet meer.

Het doel is de bergen in te gaan in de hoop op wat onverharde paden. Veel hoop heb ik niet, want bij de receptie van de camping keek men vrij onnozel aan toe ik vroeg naar VTT randonés hier in buurt. Deze weg voert mij ligt klimmend richting de bergen. De voorgaande avond heb ik geprobeerd een route uit te stippelen, welke ik nu al navigerend op mijn GPS probeer te volgen. Het doel is richting Serra Di Fiumorbo te fietsen. De verharde weg is goed te fietsen en met een lekker tempo sla ik bij de eerste brug links af.

Er volgt een lange klim over een smal verharde weg omhoog. Ik heb geluk dat ik het eerste deel in de schaduw kan fietsen. Desondanks is het heet en gutst het zweet in riviertjes van mijn hoofd. Ik drink veel en mijn Cammelbag is hier geen overbodige luxe. Her en der passeer ik enkele prachtige uitzichtpunten. Het is erg bijzonder om in de bergen te fietsen met de zee op de achtergrond: fantastisch is dit.

foto1
foto2
foto3

Serra Di Fiumorbo blijkt nog een aardig stuk verder te zijn en in de volle zon trap ik de laatste kilometer richting dit kleine dorp. Eenmaal boven drink ik in de schaduw 1 volle bidon energiedrank leeg, terwijl het zweet langs mijn hele lichaam gutst.

Vanuit Serra Di Fiumorbo wil ik het onverharde pad over de kam van de berg pakken. Dit onverharde pad maakt onderdeel uit van een GR wandelroute. Maar een groot bord met verboden toegang vanwege brandgevaar, gooit roet in het eten. Op Corsica heerst code Oranje en Rood vanwege extreem hoog brandgevaar. Het gebied waar wij nu verblijven valt onder code Rood. Ik neem in dit geval geen enkel risico en volg de verharde weg die parallel aan de GR route loopt. Na een afdaling van ruim 3 kilometer krijg ik nog een laatste klim te verduren.

Het is hier uitgestorven en het lijkt er ook op alsof hier nooit iemand komt. Na nog 3 kilometer te hebben geklommen volgt 1 lange afdaling. Het is bijna 10 uur en de temperatuur is reeds gestegen tot 31 graden. Zelfs bij het afdalen koel ik nauwelijks af. Eenmaal beneden sla ik bij de kruising links af en volg deze 6km lange rechte weg terug richting Ghisonaccia. Op driekwart van de weg zie ik enkele brandweerwagens staan. Twee grote Unimog brandweerwagens staan langs de kant van de weg en diverse brandweermensen zijn nog bezig met het nablussen van een bosbrand. Een groot gebied aan maqies en bomen is aan beide kanten van de weg in vlammen op gegaan.

Wanneer ik deze brandhaard ben gepasseerd denk ik weer aan het bord boven in Serra Di Fiumorbo. Dat staat er dus niet voor niets en met de code Rood ben ik inmiddels hard geconfronteerd. Bij de splitsing ga ik rechts en blijf de weg weer volgen tot de grote en drukke doorgaande weg. Ik sla links af en ijd zo weer terug richting Ghisonaccia.

Zwaarte parcours:
Techn. moeilijkheid:
Hoogteverschil:
Bewegwijzering:

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.