Lengte: 42 km
Hoogtemeters: 809
Gereden: Juli 2014

Vanuit de camping sla je rechtsaf de doorgaande weg op. Na een paar kilometer ga je links over de openbare weg richting Chateau L'Herm. Voorbij L'Herm ga je rechts het prachtige onverharde grindpad op. Bijna het einde van de bomenrij duiken je links het bos in. De wegen in de bossen varrieren in diverse type ondergrond; veel zand, zuigende rode klei en grindpaden en geven je een geweldig mooie variatie. Je blijft het onverharde grindpad een lange tijd door de bossen volgen en slaat pas na enkele kilommeters links af en vervolgt hier eigenlijk een soortgelijk pad de bossen weer in. Na weer rechts af te zijn geslagen is het even opletten. Er zijn diverse wegen die dicht op elkaar liggen en foutrijden is mogelijk (gok eens..) maar rechts aanhouden is hier de enige juiste optie. Al klimmend door het prachtige bosrijke gebied nader je weer enige bewoonde wereld.

Je slaat af richting het dorp Milhac-d'Auberoche en rijdt vervolgens richting het noorden langs enkele prachtige Franse huizen die her en der vrij verspreid in het landschap staan. Deze verharde weg gaat over in onverhard en komt weer uit in een klein stuk bos. Als je na een korte maar leuke afdaling uit dit bos komt, steek je de D6089 over en klimt aan de andere kant van de weg verder omhoog. Deze klimmende weg loopt parallel aan de spoorlijn. Je steekt nu het spoor over en houdt rechts aan en klimt verder omhoog. Al klimmend en dalend door bossen, weilanden kom je uiteindelijk uit bij het gehucht La Pouvellerie en rijdt vervolgens door naar het grote dorp Fossemagne.

foto1
foto2
foto3

In Fossemagne sla je rechts af de doorgaande weg op en buigt direct na het dorp in de bocht af naar links. Deze verharde weg klimt steil omhoog waardoor je al snel een mooi uitzicht hebt op Fossemagne. Erg in het oog springend is de grote begraafplaats links in het veld. Na zo'n twee kilometer de weg te hebben gevolgd sla je links af de weer bossen in. De weg gaat vrijwel in een stuk rechtdoor en eenmaal aan de rand van het bos gekomen, kom je uit op een zeer kleine (5 caravans) camping. Wij treffen er op dat moment Nederlanders aan, die verbaasd zijn ons hier aan te treffen. Je slaat links af het veld in en rijden krijgen een prachtige afdaling op een onverharde weg tussen de graanvelden door voor de kiezen. Het uitzicht is echt prachtig evenals de lange afdaling.

Na deze mooie afdaling klim je een lange tijd langs en door graanvelden en schieten daarna de bossen weer in. Eenmaal weer uit de bossen houd je rechts aan en duikt ná het zwembad aan je rechterhand de bossen weer in. Hier wacht een aangename verrasing: rode klei. De klei heeft een terracotta kleur, is vermengt met hele kleine kiezelsteentjes en zuigt enorm aan je banden. Binnen no-time zit je voorbrug bij je voorvork en achterbrug volledig vol met deze rode klei. Het is zwaar trappen en werkelijk je hele fiets komt onder deze roodbruine zooi te zitten. Wanneer je dit pad eindelijk kunt verlaten krijgen we nog een aantal stevige klimmen door het bos te verduren. De laatste kilometers van deze route is écht het zwaarst. Je klimt hier over een korte afstand ruim 150 meter aan een stuk door. Deze klim zet zicht ook op de verharde weg door en pas wanneer je weer op de D31 uitkomt, krijgen je kuiten rust. Je slaat hier links af en kunt de laatste kilometers naar de camping lekker rustig uitrijden.

Zwaarte parcours:
Techn. moeilijkheid:
Hoogteverschil:
Bewegwijzering:

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.