Lengte: 32,1 km
Hoogtemeters: 742
Gereden: Juli 2016

Het is zwaar bewolkt en we hebben geen plannen voor deze dag. Ik besluit daarom om te gaan fietsen en MTB-route 21 te gaan volgen. Deze zwarte route ligt ten oosten / noordoosten van Die en is 36km lang. De route start bij de VVV van Die en is gemarkeerd met het internationale MTB teken met het nummer 21 er onder. Vanwege de spontane fietsactie, kom ik er na Die pas achter dat ik mijn GoPro ben vergeten. Helaas, geen filmpje dus bij deze route.

Zodra je bij de VVV wegfietst blijf je de doorgaande weg volgen. Houd bij de t-splitsing links aan en blijf rechtdoor fietsen. De weg klimt nu ineens fors omhoog en gaat na een kleine kilometer over op een onverhard pad. Dit pad, wat gescheiden worden door een rivier (Ruisseau de Meyrosse), loopt redelijk parallel aan de D742.

Bij het naderen van de houten brug sta je midden tussen een smalle kloof aan de D742. Een prachtig en spectaculair gezicht. MTB bordjes zijn zeldzaam, maar links afslaan de openbare weg op is de enige juiste optie. Vanaf nu is het tot in het dorpje Les Planeaux alleen maar asfalt. Bij de driesprong in Les Planeaux ga je links. Goed kijken, maar op de elektriciteitspaal staat een klein MTB bordje. Zodra je het dorpje uitfiets wordt de weg onverhard. Na het lange rechte stuk, neem je rechts het smalle pad. Dit technische pad (lijkt wel een rivierbedding) ligt bezaaid met rotsen, leisteen en modder. Dit pad komt weer uit op hetzelfde onverharde pad richting Chamaloc.

Rondom Die liggen vele grote lavendelvelden. Deze prachtige paarse velden steken prachtig af tegen de bergen en blauwe lucht. Nog nooit ben ik ze in bloei op de Mountainbike tegengekomen. Maar dit keer heb ik heb geluk! Ik passeer diverse grote velden vol met bloeiende lavendel. Het ziet er fantastisch uit en het ruikt heerlijk. Dit is Frankrijk op zijn best.

Het onverharde pad daalt glooiend tussen de bergen en lavendelvelden af richting Chamaloc. Ga bij de splitsing met de doorgaande weg rechts en neem direct de eerste weg over de brug links. Het MTB bordje hebben ze aan de linker kant van de weg, linksonder op de brug getimmerd; volledig uit het zicht uiteraard. De onverharde weg kronkelt zich ook hier langs de diverse lavendelvelden en door naaldbossen verder omhoog. Eenmaal uit de bossen daalt het pad door de weilanden af en komt uit op de doorgaande weg. Sla hier rechts af, fiets langs de boerderij en buig met de weg mee links af. De route gaat nu op een prachtig smal pad, parallel naast de doorgaande weg , door de naaldbossen verder.

Het pad is smal en technisch en komt uit bij een splitsing waar op beide bomen een groot rood kruis staat. MTB bordjes met de route zijn ontbreken en met behulp van de GPS zoek ik naar de juiste route. Rechtsaf slaan is hier de enige juiste optie. Het smalle bospad komt uit op een breed kiezelpad. Een herkenningspunt hier is de kleine houten hut midden in de bossen. Vanaf hier is er maar een weg omhoog; het brede kiezelpad. Het pad is direct na de bocht middels een slagboom afgesloten. Maar, het lijkt dat iedereen er omheen loopt en dat doe ik dus met de MTB ook. De weg naar boven is een chaos. Het ligt bezaaid met gekapte naaldbomen en het kiezelpad is her en der omgeploegd door zware machines. Het klimmen is door de vele sporen dan ook zwaar.

De bewolking van vanmorgen is naarmate de ochtend vordert steeds dikker geworden. Ook beginnen de wolken nu akelig snel laag te hangen en de top van de berg hangt reeds in de wolken. Een snelle blik op de Franse meteo app laat zien dat er snel heel veel regen aan komt. Vanaf hier is de route nog ongeveer 14 kilometer, maar ik besluit om om te draaien en de verkorte route naar Die te pakken. Ik ben nog maar net omgedraaid of het begint ook te regenen.

Met behulp van mijn GPS bepaal ik de route terug. De weg terug blijkt eenvoudig: gewoon het onverharde pad maar blijven volgen. Eenmaal terug beneden zie ik het MTB bordje met route 3 staan. Ik weet dat deze route bij het eerder gepasseerde gehucht uitkomt en volg deze onverharde weg. Wanneer ik weer op de doorgaande weg ben, is het recht toe recht aan naar Die. Inmiddels komt de regen met bakken uit de hemel en ben ik echt blij dat ik omgekeerd ben.

De doorgaande weg komt uit schuin tegen over Cave de Jaillance in Die. Sla bij deze splitsing links af en fiets zo terug richting de VVV.

Zwaarte parcours:
Techn. moeilijkheid:
Hoogteverschil:
Bewegwijzering:

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.