Lengte: 17,8 km
Hoogtemeters: 562
Gereden: Augustus 2016

Mijn laatste trip op de MTB tijdens deze vakantie wordt circuit nr 4: Bergu De route staat gemarkeerd als rood en is niet heel lang, maar dat kan dus anders. Vanaf de VVV in Die neem je de doorgaande weg richting de supermarkten in het dorp. Sla voor de Biologische supermarkt rechts af richting Chamaloc / Coll de Rousset. De betreffende MTBroute is gemarkeerd met de bekende MTBbordjes, maar zoals we inmiddels gewoon zijn is het ook hier zoeken. Vanaf de VVV ben ik er tot nu toe nog geen 1 tegengekomen.

Je klimt via de doorgaande weg richting Chamaloc en plots duikt daar een MTB bordje op. Ik besluit om niet de afslag van de MTBroute te nemen, maar een afslag 4 km verderop. Na deze afslag volg je een GR wandelroute door de bossen, om uiteindelijk op de weg van circuit nr4 uit te komen. In totaal maakt dit de route 8km langer en nog leuker.

Na de afslag passeer je in de weilanden een boerderij en neemt na de klim de weg naar rechts. Het smalle wandelpad is goed te fietsen en je klimt en daalt over een zeer smal pad door de dichte beboste bossen. Op enkele punten is de weg zo steil dat je moet lopen / klimmen. Uiteindelijk daalt het smalle en technische pad af naar de brede onverharde weg waar route 4 verder gaat.

Vanaf het brede pad wat zich om de berg heen slingert, heb je her en der een prachtig uitzicht op Die. Uiteindelijk komt de weg uit bij Cornet (619m). Blijf vanaf hier het pad rechtdoor volgen. De brede weg houdt hier op en gaat over in een smal bospad de bossen in. Het smalle bospad klimt verder omhoog en de begroeiing is her en der erg dicht.

Wanneer je de open plek op de berghelling nadert, krijg je een paar mooie smalle passages met veel leisteen. Het smalle pad is is gaaf om te fietsen en kronkelt strak tussen de steile bergwand en de afgrond. Ook het uitzicht op Die is vanafhier erg mooi. Niet ver na deze passage begint ook de afdaling terug naar Die. Op dit smalle technische pad naar beneden liggen behoorlijk veel stenen en boomstronken en daarom blijft het oppassen.

Eenmaal uit de bossen, rijd je langs enkele van de vele Clarette de Die wijnvelden. Na deze wijnvelden wordt de weg breder en verderop weer verhard. Het tweede MTBbordje wat ik tijdens deze MTBroute tegenkom stuurt je naar links (verwacht je niet). Deze weg daalt hard tussen de weilanden door naar beneden. Wel tijdig remmen, want bij de kruising moet je rechts. Na het passeren van de eerste huizen rijd je in een heerlijk tempo door de straten van Die terug naar de VVV.

Zwaarte parcours:
Techn. moeilijkheid:
Hoogteverschil:
Bewegwijzering:

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.